Som reklam- och designbyrå riktar vi hela tiden blicken utåt för att hitta ny inspiration inom design och kommunikation för att stärka de varumärken vi jobbar med.
Nu lämnar vi snart ännu ett spännande designår bakom oss, men innan vi gör det vill vi passa på att dela med oss av några designspaningar som vi sett under 2022 och som kommer växa sig starka under nästa år.
Efter flera år av oroliga tider som varit utmanande för alla, kan vi sammanfattningsvis säga att trenderna är en eklektisk blandning och kanske spretigare än någonsin. Men så är det ju när man är i rörelse. Vissa delar (av branschen) rör sig framåt, förlitar sig på ny teknik och experiment, medan andra delar går till det välkända, det nostalgiska och det tillbakablickande.
I OROLIGA TIDER …
Det är omtvistat hur mycket färg faktiskt påverkar humör och sinnesstämning, men att det gör det på något vis är nog de flesta beredda att hålla med om. Efter pandemin myntades begreppet ”dopamine dressing” – ett sätt att beskriva den extremt färgglada klädstilen som slog igenom under 2021 och 2022 efter år av bekvämt hemmamys. Att använda färg för att särskilja sig, sticka ut och synas är inte bara förknippat med mode, utan såklart även grafisk design.
Det är nog inte för intet som årets Pantone-färg heter Viva Magenta och utgår från den röda familjen med sitt ursprung i koschenill, ett naturligt färgämne från koschenillsköldlusen – ett av de starkaste och ljusaste färgämnen som världen har känt.
Läs mer här:
https://thedieline.com/blog/2022/12/5/top-29-packaging-designs-featuring-pantones-color-of-the-year?
https://sverigesradio.se/avsnitt/knalligt-barbierosa-och-ilsket-grodgront
MYSTICISM
Med inspiration från tarotkort, astrologi, new age och det ockulta kommer trenden kring mysticism. Tunna typsnitt, ikonografi, detaljrikedom och en mättad färgskala ligger till grund för denna trend som kommer slå igenom mer och mer under 2023. Vi kan inte hålla oss från att undra om detta hänger ihop med Dark Academia, subkulturen som genomsyrar så många delar av samhället och vars drivkraft handlar om det bildade idealet och universitetsestetiken från tidigt 1900-tal.
https://thedieline.com/blog/2022/12/8/tequila-deseo?
https://thedieline.com/blog/2022/12/2/porter-for-apostle-hot-sauce?
SUSTAINABLE LUXURY
Att hållbarhet är på agendan råder det ju ingen tvekan om, och vi vet alla att vi måste göra stora förändringar för att ta ansvar för den extrema kris vi befinner oss i. Att göra hållbarheten till en lyxfaktor är ett (av många) steg i rätt riktning som behöver tas för en mer hållbar tillvaro.
Champagnehuset Ruinart gjorde nyligen en redesign av deras giftboxes med fokus på den exklusiva och lyxiga känslan. Förpackningen skulle upplevas som en naturlig del av varumärket och som ett andra skinn till flaskan. Teamet tummade inte på hållbarhetsaspekten över huvud taget – gjord av 99 % papper och helt återvinningsbar gjorde att designen vann guld i Pentawards 2021.
https://pentawards.com/live/ru/node/newsarticle-celebrating-sustainable-packaging-this-earth-day?type=NewsArticle
Y2K
Vi måste erkänna att vi älskar att trender är cykliska och att det bara går snabbare och snabbare. Att Y2K är tillbaka vet ju alla, men blandat med 90-talets space psychedelia (som i sin tur är en återblick till 60/70-talet) händer det något mer. Vi får en nostalgisk, retrofuturistisk känsla som tar spjärn i abstrakta gradienter och typsnitt från rymdkapplöpningens storhetstid. Det finns så mycket fantastisk inspiration att ta fasta på och man kan inte annat än älska det. PS. Vi tror att det är läge att leta fram lavalampan igen.
https://center.design/project/kin-euphorics/
KEEP CALM AND CARRY ON
Förutom att vi står i en post-pandemisk tid där konst, design och kultur av alla de slag tar avstamp i de dryga två år av pandemi så har vi ju dessutom gått in i en tid som präglas av instabilitet inom både ekonomi och fred. Framför allt har den ekonomiska krisen snabbt börjat ge utslag i den design vi nu ser framför oss. Man börjar omdefiniera sina val och de projekt man står inför samtidigt som det såklart inte bara går att sluta utveckla sina varumärken. Framöver kommer funktionell och effektiv design dominera. Vi kommer se mer av de starka och tydliga typografierna i kombination med ett rakt och ärligt bildmanér. Utsvävningar kommer troligtvis inte bli lika vanliga, utan man fokuserar på långsiktig design.
https://www.creativeboom.com/inspiration/dixonbaxi-x-everton/
Men som vi alla vet så ryms det alltid flera trender sida vid sida. Och när den ena pekar åt ena hållet så pekar den andra, samtidigt åt det andra …
DO IT YOURSELF
I samma anda som vi ser att den funktionella, effektiva och mindre utsvävande trenden kommer att slå igenom ser vi också motsatsen. DIY-trenden, den som ger möjlighet för alla att skapa sin egen design. Det punkiga och rebelliska. Här ser vi t ex risoprinten få en återkomst. En teknik från 80-talets Japan, nästan som en blandning mellan screentryck och kopiering. Här slås vi av starka färger, grynig finish och dubbelexponering. Tillsammans med risoprinten har det handtextade såklart också en given plats.
Med det här lämnar vi perfektionismen bakom oss, adderar något personligt, lekfullt och jordnära precis som BeReal gör i sociala medier världen.
https://www.behance.net/gallery/93385159/Almanaque-Bate-bola-1
https://www.stolpmanvineyards.com/Wine/So-Fresh
METAVERSE MIX
Med metaverse närmar vi oss i ännu större utsträckning en värld som förenar det fysiska och det digitala. Inom Metaverse ryms så mycket och att greppa hela omfånget är svårt, eftersom denna parallella virtuella värld konstant utvecklas. Metaverse kommer att förändra hur vi interagerar med design och kan mycket väl leda till att en helt ny designindustri bildas. Hursomhelst är det en spännande tid vi har framför oss.
https://www.commarts.com/project/29301/the-tide-identity
https://www.fastcompany.com/90782742/midjourney-was-made-to-turn-david-bowie-songs-into-music-videos
KAOTISK MAXIMALISM
Allt samsas och väsnas högre än någonsin. Det skandinaviskt avskalade lämnar plats för färg, illustrationer och typsnitt som tar för sig. Gärna på samma gång. Intrycken ska bli många och trender och stilar blandas. Det är kaos men det är också optimistiskt, vänligt, roligt och intressant.
https://thedieline.com/blog/2022/12/7/touch-what-you-love?
Ett gott nytt designår önskar vännerna på WDW!