Skip to content
  • About
  • About
  • Cases
  • Cases
  • About
  • Cases
  • News/Inspo
  • Contact
  • About
  • Cases
  • News/Inspo
  • Contact
  • News/Inspo
  • News/Inspo
  • Contact
  • Contact

December 9, 2021

Designspaning 2021/2022

Som reklam- och designbyrå riktar vi hela tiden blicken utåt för att hitta ny inspiration inom design och kommunikation för att stärka de varumärken vi jobbar med. Med ett år fyllt av inspirerade och spännande projekt så lämnar vi snart ännu ett designår bakom oss, men innan vi gör det vill vi passa på att dela med oss av några designspaningar som vi sett under 2021 men som vi också tar med oss in i nästa år.

ÅRETS FÄRG

I 23 år har Pantone Color of the Year influerat produktutveckling och inköpsbeslut i flertaliga marknader så som mode, interiör och industridesign, samt förpacknings och grafisk design. Och varje år släpper Pantone en ny färg som ska symbolisera andan av det nya året. Nyligen gick Pantone ut med nyheten om årets färg som i år blev Very Peri. Den dynamiska periwinkel blåa tonen med en levande violet-röd underton blandar den trogna och beständiga blåa med energin och spänningen av det röda” som tillsammans skapar en ”berättigad mix av fräschhet”, som Pantone beskriver färgen. Läs mer om årets färg här.

60-TALET ÄR HÄR IGEN

Det är inte en nyhet att moderna trender egentligen bara är återvunna. För att hitta inspiration kan det därför vara en god idé att blicka tillbaka i arkivet ibland. En trend för 2021 har varit 60-talet och det som kan kopplas med den tidseran i form av psykadeliska mönster, romantisering av livet, kärlek, fred och lycka. Det kanske säger något om vilken slags attityd som många har anammat de senaste två åren som präglats av pandemi och oro. Det är även därför som många varumärken bestämt sig för att ta tillbaka sina mest lyckade originalförpackningar från 60-talet. Läs mer om den roliga och färgglada förpackningen på Swan Soda och återkomsten av originalförpackningen för varumärket Mr. Bubbles powdered formula.

ASIATISK POP-KULTUR

På 1990-talet så var världen influerad av Japansk och Koreansk anime, men asiatisk popkultur har återigen stigit i popularitet efter bland annat succéfilmer som Crazy Rich Asians, Parasite, Netflix-serien Squid Game och k-pop bandet BTS. Detta har lett till en ny våg av asiatiska influenser över mainstream popkulturen som då självklart även har präglat designvärlden. Grundaren av Sanzo, Queens-födde filipin-amerikanen Sandro Roco såg och förstod dessa trender när han grundade sitt varumärke för kolsyrat vatten. Läs mer om hans resa här.

HÅLLBARHET

Det finns alltid ett behov att förbättra förpackningar för planeten vi bor på, och alla vill hitta svaret på den stora frågan; hur skapar man en hållbar förpackning med ett lågt koldioxidavtryck som kan ersätta plast eller andra skadliga material. Fastän nya idéer ständigt tas fram så har vi en lång väg framför oss, men även de enklaste uppfinningarna kan ha en stor påverkan på miljön. Läs mer om den japanska kniv-tillverkaren Kai som lanserade världen första pappersrakblad och Paboco (aka Paper Bottle Company). Här hittar du också intressant läsning om hållbarhet kopplat till design och inredning och hur du kan inreda ditt hem med mer hållbara material.

FIGURINER, KARAKTÄRER OCH MASKOT.

Figuriner på förpackningar har länge existerat och varit en huvudbeståndsdel i designvärlden. Trots deras enkelhet kan de bidra med glädje och viljan att relatera till ett varumärke. Detta är en av de sakerna som förmodligen aldrig kommer gå ur trend och på grund av deras anpassningsbara förmåga blir det lätt att ge dem en makeover. Vissa varumärken har till och med beslutat att ta tillbaka sina gamla karaktärer som exempelvis rubber hose karaktärer som gjordes populära av skaparna Bill Nolan och Walt Disney på 1920-talet. Läs mer om detta på the Brethren design company.

BRYTA GAMLA MÖNSTER INOM FÖRPACKNINGSDESIGN

Att sticka ut från mängden kan vara ett bra sätt för att fånga uppmärksamhet. Många människor har vanligtvis en uppfattning om hur en produkt borde se ut baserat på tidigare erfarenheter och för att överraska kan det ibland vara en bra strategi inom förpackningsdesign att göra något oväntat och som sticker ut från den traditionella förpackningen. Detta är något som många naturliga viner har gjort de senaste åren. De har t.o.m börjat med olika designmarkeringar för att indikera att det är naturliga viner. De är vanligtvis mer lekfulla, färgglada och kommer i klara flaskor till skillnad från den motsatta, klassiska vinflaskan. Läs mer om förpackningsdesign för naturviner här.

Ett gott nytt designår önskar vännerna på WDW!

More News

INSPO

June 19, 2025

WDW (be more) Creative – Om musik med Johan Seidefors

WDW (be more) Creative är våra öppna föreläsningar där vi bjuder in klarsynta personligheter och experter från olika områden, som erbjuder spännande insikter och nya perspektiv på kommunikation, kreativitet och innovation. 

Read more

NEWS

June 16, 2025

WDW Creative Studio bakom ny grafisk profil för Olov Lindgren

Read more

INSPO

June 13, 2025

WDW Weekend NO. 109

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

NEWS

May 23, 2025

Porrfri Barndom väljer WDW Creative Studio som strategisk och kreativ partner

Read more

INSPO

May 23, 2025

WDW Weekend NO. 108

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

May 19, 2025

WDW (meet our) Creative: Sarah Wirgård Wiklund

Read more

INSPO

May 12, 2025

WDW Creative Studio Tokyo Guide 2025

WDW Creatve Studios guide till Tokyo 2025. En guide som tar dig bortom det uppenbara, in i vindlande gränder, till vinylbarer, handplockad vintage, utsökta vinbarer och stillsamma boktempel.

Read more

INSPO

May 9, 2025

WDW Weekend NO. 107

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

April 25, 2025

WDW Weekend NO. 106

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

April 11, 2025

WDW Weekend NO. 105

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

March 21, 2025

WDW Weekend NO. 104

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

March 18, 2025

WDW (be more) Creative – Om doft med Fredrik “Feffe” Dalman

WDW (be more) Creative är våra öppna frukostföreläsningar där vi bjuder in klarsynta personligheter och experter från olika områden, som erbjuder spännande insikter och nya perspektiv på kommunikation, kreativitet och innovation. 

Read more

View all news

Subscribe to our newsletter

About
Let's Talk
News

Our philosophy is built on the idea that brands, products and services can grow and evolve by adding emotional values.

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Stockholm
  • Döbelnsgatan 35
  • 113 58 Stockholm Sweden
  • Singapore
  • 190 Holland Road
  • 03-15 278585 Singapore