Konsthallen Accelerator visar just nu Gravity, Be My Friend, en utställning av den banbrytande videokonstnären Pipilotti Rist. Här bjuds besökarna in i drömlika och immersiva installationer där kropp, begär och genus undersöks med en unik kombination av humor, poesi och teknologisk innovation. Rists verk, både intima och monumentala, skapar en omslutande upplevelse som suddar ut gränsen mellan betraktare och konstverk – och gör publiken till en aktiv del av konsten. Mer info finns här.
Pressbild: Christian Saltas
The Final Copy of Ilon Specht berättar historien om copywritern Ilon Specht, som 1971 myntade L’Oréals ikoniska slogan ”Because I’m Worth It”. Dokumentären skildrar spektrumet av hinder hon mötte i den mansdominerade reklamvärlden – hur hennes idéer ifrågasattes och hur hon kämpade för att budskapet skulle vara från en kvinnas perspektiv, inte objektifierande eller definierat av andras blickar. Sloganen blev något mer än reklam – en feministisk kraft, ett manifest för självrespekt – och har i över 50 år förblivit ett centralt uttryck för L’Oréal, som fortfarande används globalt och översatts till många språk. Finns att se här.
Vi tipsar om Singular Society’s ultimata playlist för hösten 2025. Finns att lyssna på här.
Som en del av NOFO Hotels paraplykoncept Live Like A Local har vi lanserat KEY TO SÖDER – en kuraterad tjänst som öppnar dörren till Södermalms mest eftertraktade mat- och kulturupplevelser, från dolda pärlor till nya favoriter. NOFO blir mer än ett hotell – det blir nyckeln till Södermalm, där gästerna kan undvika turistfällor och upptäcka staden på riktigt, som en lokalinvånare. Läs mer om projektet här.
Subscribe to our newsletter