I en tid då teknik och digitalisering ständigt utvecklas – och ibland drar oss ifrån varandra och oss själva – blir det allt viktigare att stanna upp och återknyta till det analoga. Våra unika sinnen, som doften, påminner oss om att det verkliga livet rymmer så mycket mer. Samtidigt kan doften fungera som en bro, som förstärker våra upplevelser och skapar en rikare, mer mångfacetterad sinnevärld.
Den 7 mars bjöd vi in Fredrik “Feffe” Dalman, parfymör och grundare av TuffTuff Studio, som tog oss med på en doftresa – genom historien, våra minnen och fram till idag. I samband med det passade vi även på att ställa några extra frågor.
Fredrik – berätta vem du är, din bakgrund och hur det kommer sig att du jobbar som parfymör?
I passet står det Fredrik, men de flesta kallar mig Feffe! Jag växte upp i Uppsala och insåg tidigt att jag hade en ovanlig talang i att minnas dofter – och det gjorde jag, i mängder. När det blev dags att välja väg i livet stod det mellan två passioner: Egyptologi eller att följa näsan. Som ni kanske förstår gick näsan segrande ur den striden, och jag flyttade till Grythyttan för att studera till sommelier.
Efter tre år där insåg jag att berättandet var lika viktigt för mig som doft, och att det faktiskt finns ett yrke där man skapar berättelser genom doft – parfymeri. Men hur blir man parfymör? Det visste jag inte då, men den frågan tog mig från Harrods parfymavdelning till parfymskola i Grasse, vidare till lärlingsroller i Paris, juniorparfymörjobb i bergen ovanför Grasse och en in-house parfymörroll i Amsterdam. Idag driver jag TuffTuff Studio, min egen doftstudio i Höganäs, där jag får arbeta helt fritt med doft i alla dess former.
Hur går du tillväga när du skapar en ny doft? Börjar du t.ex med en specifik ingrediens, en känsla eller en berättelse?
Jag älskar berättandet, och det är oftast där jag börjar – med att hitta den plats eller känsla jag vill ta dig till. Det fina med doft är att den gör det möjligt att resa på sätt som annars vore omöjliga: genom tid och rum, till platser som aldrig existerat, eller till romantiserade versioner av det förflutna.
När platsen är skapad lägger jag ofta till karaktärer, som i sin tur får liv genom olika doftnoter. På så sätt bygger jag en scen där varje ingrediens spelar en roll. Allt detta händer väldigt snabbt i mitt huvud, och därefter söker jag i mitt inre doftbibliotek – de minnen och material jag har lagrat genom åren – för att hitta rätt komponenter. När den visionen är tydlig skriver jag min första formula.
Var hittar du inspiration till nya parfymer?
Det är precis det jag älskar med inspiration – den dyker oftast upp när man minst anar det. För några år sedan bar jag in julgranen och lyckades kleta ner precis allt med grankåda. Någon timme senare stod jag i köket och förberedde middagen – en indisk rätt med mango chutney. När jag började skära i mangon möttes jag plötsligt av en oväntad kombination: den söta, klibbiga kådan på mina händer blandades med den solmogna doften av mango. I det ögonblicket föddes en ny parfymidé – komplett med en berättelse, förstås. Och precis så där händer det hela tiden. Livet i sig verkar vara tillräckligt för att idéerna ska flöda.
Finns det någon parfym du har skapat som har en särskild betydelse för dig?
Det var många år sedan nu, men när jag jobbade i Paris fick jag plötsligt en idé – jag skulle försöka återskapa mitt allra första doftminne från när jag var 5 eller 6 år gammal. Min bror var helt besatt av Thomas The Tank Engine, och våra snälla föräldrar tog oss till England för att han skulle få se Thomaståget på nära håll. Doften av ångrök blandat med de engelska salviakorvarna vi åt till lunch etsade sig fast i mitt minne – och blev mitt allra första doftminne.
“Ahh, nu fattar jag företagsnamnet!” tänker du säkert nu.
Jag lyckades faktiskt återskapa doften och fick uppleva den där stunden igen, vilket var en magisk känsla. Stolt visade jag upp den lilla papperstickan för min chef, men han var… minst sagt inte lika imponerad. Lärdomen? En doft som är djupt betydelsefull för mig behöver inte betyda något alls för någon annan. Minnet är fantastiskt bra på att försköna.
Om du bara fick bära en enda parfym resten av livet, vilken skulle det vara och varför?
Moder natur är oslagbar! Doften av kardemumma.
Om du fick skapa en parfym för en historisk person, vem skulle det vara och hur skulle den dofta?
Som ni alla vet vid det här laget så är jag en Egyptologinörd, så det får bli någon från antikens Egypten! Jag skippar Tutankhamun och den potentiella storsäljaren Boy King No. 18 för att istället satsa på en riktig powerhousemänniska – Hatshepsut.
Doften hämtar inspiration från Punt, den mytomspunna handelsplats dit hon skickade sina expeditioner. Här möts en fyllig blandning av myrra, blå lotus, honungsdränkt akacia, olibanum och exotiska kryddor. Basen? Polerat ebenholts och solvärmda stenblock.
Flaskan? En obelisk i svart granit, inspirerad av de monument hon reste över hela Egypten, med en guldinskription i sann kommersiell parfymlingo:
“Mitt namn lever för evigt – precis som denna dofts odödliga sillage.” Vilken bestseller!
Vilka trender ser du just nu inom parfym/doftvärlden?
Gourmandnoterna ser ut att hålla sig kvar ett tag till – fruktiga toppnoter (just nu är det banan som gör entré) och vanilj i basen verkar fortfarande vara säkra kort för de stora kommersiella parfymhusen.
Något det pratas mycket om just nu är dupes – kopior av parfymer som, enligt tillverkarnas marknadsföring, påstås vara identiska med originalen. Men att tro att en parfym blir densamma bara för att den innehåller samma molekyler är att helt missa poängen med vad både parfym och lyx faktiskt är. Ren lyx handlar om en känslomässig reaktion – en upplevelse, inte bara en samling doftmolekyler. Dupetillverkarna tar ofta bort de dyraste materialen, antingen för att spara pengar eller för att de inte dykt upp i deras kemiska analyser av originalet. Men när de materialen försvinner, gör också en del av parfymens själ det – och därmed även det där pirret i magen som fick en att förälska sig i doften från första början.
Vad är nästa stora revolution inom parfymvärlden, enligt dig?
Drömmaren i mig älskar att spekulera kring vad som kan bli möjligt. Jag hoppas att parfym blir ännu mer immersivt – tänk dofter där molekyler frigörs i respons till ljud, ljus eller beröring. Parfym kommer inte längre bara vara något du bär, utan något som lever och förändras runt dig. Jag ser också fram emot mer världsbyggande och berättande genom VR, där doft blir en del av en helt ny dimension av upplevelser.
Subscribe to our newsletter
Our philosophy is built on the idea that brands, products and services can grow and evolve by adding emotional values.