Kreativitet och teknik är idag mer sammanflätade än någonsin – från hur vi konsumerar kultur till hur varumärken bygger relationer och människor uttrycker sig själva. I september hade vi glädjen att välkomna Olof Lindh, grundare av Kive.ai, en plattform i framkant som förändrar hur kreatörer kan arbeta med AI och digitalt innehåll.
Under sitt besök delade Olof med sig av sina erfarenheter av att bygga bolag i gränslandet mellan kreativitet och teknologi, samt sina tankar kring hur AI redan idag formar den kreativa industrin – och hur den kan komma att förändra allt från arbetsprocesser till framtidens kulturuttryck. I samband med föreläsningen passade vi även på att ställa några extra frågor för att få en djupare inblick i hans resa och syn på framtiden.
Olof, berätta om Kive och vad som inspirerade dig att starta Kive?
Kive är en browser-baserad plattform där man kan skapa professionellt bild och video-material med AI på några minuter istället för månader. Man kan lätt skapa material för film, web, SoMe etc med full produktintegrering som är både on-brand och håller håller hög kvalitet.
Jag kommer från början från bild och filmproduktion, och var frustrerad över hur långsamt allt gick, och samtidigt väldigt intresserad av om AI skulle kunna hjälpa göra processerna lite bättre. Kive startades redan för 7 år sen så har förstås hänt väldigt mycket sen dess och det är nu tydligt att AI kommer kunna hjälpa inte bara lite utan väldigt mycket.
Om du skulle ge tre konkreta tips för att få ut maximal effekt av Kive i ett kreativt arbetsflöde — vilka skulle de vara?
Experimentera mycket. Det är svårt att föreställa sig allt som nu är möjligt och det bästa sättet att bygga sin intuition och hålla den up to date med de snabba förändringar som sker är att kontinuerligt investera ganska aggressivt i att leka med verktygen. Det är så att säga bra ROI på lek just nu, eftersom en stark intuition för vad möjligheterna är och var gränserna går för AI-verktyg kan spara några hundra tusen här och några hundra timmar där. Så oavsett om det gäller bild och filmproduktion med AI eller vibe-coding är det värt att leka och labba fritt.
Hur hanterar ni upphovsrättsliga frågor och licenser för bilder, grafik eller andra tillgångar som laddas upp till Kive?
Våra terms finns på hemsidan, men i korthet ber vi användare att försäkra att de har rättigheter till material de delar med andra. Men man måste inte dela sitt material – allt som laddas up i ens eget Kive är privat som default. Och vi använder aldrig användares material för att träna foundation-modeller.
Vad skulle du säga till en kreatör som är skeptisk till att släppa in AI i sin process, av rädsla för att förlora originalitet eller autenticitet?
Våga utforska. Det går att fortsätta vara originell, autentisk och samtidigt använda sig av bättre verktyg. Att låta rädsla styra har nog aldrig funkat så bra i kreativa yrken.
Var går din personliga gräns för när AI hjälper kreativitet och när det riskerar att ersätta den?
Min åsikt är att det är vårt jobb att fortsätta höja ambitionsnivån. Istället för att försöka dra gränser om vad AI inte får röra vore det mer produktivt att fundera på hur vi kan vara mer kreativa nu.
Vilka trender inom AI-drivna kreativa verktyg följer du med störst intresse just nu?
Det jag följer med störst intresse är såklart video och bild-produktion, där det i princip varje vecka nu kommer nya genombrott. På vårt håll har vi nyligen gjort stora genombrott i produktintegrering både i bild och film, och fortsätter att förbättra exaktheten i hur produkter representeras. Också video med ljudintegrering är på gång och spännande. Vi kan i Kive skapa videoklipp med dialog, sång, musik etc integrerat, och nästa steg är att öka kvaliteten och längden på klipp som kan produceras.
Utanför allt spännande vi har på gång på Kive följer jag AI för musikproduktion med stort intresse. Suno är till exempel en fantastiskt fin produkt. Det är inte omöjligt att jag kommer sadla om och släppa musik snart.
Nyfiken på Kive
Subscribe to our newsletter