Som reklam- och designbyrå riktar vi hela tiden blicken utåt för att hitta ny inspiration inom design och kommunikation för att stärka de varumärken vi jobbar med.
Som reklam- och designbyrå riktar vi hela tiden blicken utåt för att hitta ny inspiration inom design och kommunikation för att stärka de varumärken vi jobbar med.
Nu lämnar vi snart ännu ett spännande designår bakom oss. Ett år som präglats mycket av diskussionen om AI och hur vi kan använda oss av detta fantastiska (och ibland skrämmande) verktyg på bästa sätt. Innan vi går vidare till ett 2024 då vi hoppas på mer värme, medkänsla och ljusare tider vill vi passa på att dela med oss av några designspaningar som vi sett under 2023 och som kommer växa sig starka under nästa år.
Sammanfattningsvis kan vi säga att det som vanligt är många strömningar som sker parallellt i vårt samhälle, vilket det så ofta är i tider av oro och förändring. Men god design och ett tydligt visuellt uttryck som stärker, lyfter och särskiljer ett varumärke från andra kommer att vara viktiga för att sticka ut och överleva i den globala turbulensen.
Ett gott nytt designår önskar vännerna på WDW!
Ingen har väl missat AIs inträde i våra liv och som ett verktyg för att kunna lösa både de enklaste och svåraste uppgifterna. Denna trend kan verka kontraintuitivt för vår bransch, men ett tydligt nästa steg i arbetet med AI är att vi, som CDs och ADs, använder våra kreativa sinnen för att styra AI-verktyg för att skapa och utforska nya möjligheter.
Här har vi haft en tid av både hyperrealistiska bilder som liknar handritade illustrationer och suggestiva, surrealistiska miljöer som har ett djup som närmast går att likna vid renässansmålningar. Vi ser fram emot att utforska mer och se vad nästa trend inom denna trend bjuder på.
Förra året tog Y2K tillbaka glitter, högblanka material och värst av allt, låga jeans. Men inför 2024 ser vi till de funkiga 60- och 70-talen för en nostalgisk frisk fläkt. Här får vi en injektion av äldre tiders enkelhet. Med AI som en så tydlig trend för 2023 behövs en motvikt och vi behöver kanske en paus från tekniska framsteg.
Trenden präglas av den karaktäristiska färgskalan med de bleka och lite smutsiga färgerna, handgjorda illustrationer, äldre tiders brus och fokus på den mänskliga touchen i design.
Vi kan redan nu lova att ni kommer att få se mer av detta inom kort.
Som en sidotrend till vår nostalgiska trend ser vi denna med de handritade logotyperna och doodle-illustrationerna. Här ges det handgjorda uttrycket stor plats och vi ser att det här är en stor trend för året. Den här trenden är lättsam och handlar mycket om nöje och det lustfyllda. Vi ser också två riktningar, den ena bläckfokuserad i få färger, och den andra som ihop med rätt färgpalett går hand i hand med vår nostalgiska 70-talstrend.
Typografi kommer att spela en stor roll för varumärken under det kommande året. Speciellt lekfull typografi som får väckas till liv i samarbeten mellan typografer och motion designers som kan låta bokstäverna få ta plats. Vi har under de senaste åren sett typografi användas alltmer som fokuspunkt för varumärken och deras designuttryck. Och tror inte att det är på väg att ändras.
Att bryta mot reglerna kräver mycket. Man måste lära sig dem till fullo och leva efter dem för att sedan veta hur man ska bryta mot dem på ett smakfullt sätt. Efter att ha följt urgamla designprinciper bryter designers avsiktligt mot reglerna för att skapa en unik design som omedelbart fångar blicken och fantasin. Denna trend är inte för svaga hjärtan och vi har hittills mest sett den hos kreativa industrier som konstgallerier, barer, festivaler, mm. Men vi tror att det snart kommer att börja synas på andra platser och i branscher som tar sin inspiration från de tidigare exemplen.
Source: Clusterduck Collective on Behance
Starka, levande färger har varit trendiga i åratal och nu, mest kanske på grund av Barbies inflytande, ser de troligen ut att bli ännu mer populära 2024. De starka färgerna har även kombinerats i finstämda gradienter med pastellpaletter i en flirt med både retrotrenden och den futuristiska strömningen. För bara en vecka sedan gick Pantones färginstitut ut och presenterade 2024-års färg – och den går såklart helt i linje med vad vi sett hittills.
PANTONE 13-1023 Peach Fuzz är en sammetslen mild persikoton som berikar sinne, kropp och själ.
“När vi letade efter en nyans som återspeglar vår medfödda längtan efter närhet, valde vi en färg som strålade med värme och modern elegans. En nyans som resonerar med medkänsla, erbjuder en taktil omfamning och utan ansträngning överbryggar det ungdomliga med det tidlösa.” -Leatrice Eiseman, verkställande direktör, Pantone Color Institute™
Subscribe to our newsletter
Our philosophy is built on the idea that brands, products and services can grow and evolve by adding emotional values.