Som reklam- och designbyrå riktar vi hela tiden blicken utåt för att hitta ny inspiration inom design och kommunikation för att stärka de varumärken vi jobbar med. Med ett år fyllt av inspirerade och spännande projekt så lämnar vi snart ännu ett designår bakom oss, men innan vi gör det vill vi passa på att dela med oss av några designspaningar som vi sett under 2021 men som vi också tar med oss in i nästa år.
ÅRETS FÄRG
I 23 år har Pantone Color of the Year influerat produktutveckling och inköpsbeslut i flertaliga marknader så som mode, interiör och industridesign, samt förpacknings och grafisk design. Och varje år släpper Pantone en ny färg som ska symbolisera andan av det nya året. Nyligen gick Pantone ut med nyheten om årets färg som i år blev Very Peri. Den dynamiska periwinkel blåa tonen med en levande violet-röd underton blandar den trogna och beständiga blåa med energin och spänningen av det röda” som tillsammans skapar en ”berättigad mix av fräschhet”, som Pantone beskriver färgen. Läs mer om årets färg här.
60-TALET ÄR HÄR IGEN
Det är inte en nyhet att moderna trender egentligen bara är återvunna. För att hitta inspiration kan det därför vara en god idé att blicka tillbaka i arkivet ibland. En trend för 2021 har varit 60-talet och det som kan kopplas med den tidseran i form av psykadeliska mönster, romantisering av livet, kärlek, fred och lycka. Det kanske säger något om vilken slags attityd som många har anammat de senaste två åren som präglats av pandemi och oro. Det är även därför som många varumärken bestämt sig för att ta tillbaka sina mest lyckade originalförpackningar från 60-talet. Läs mer om den roliga och färgglada förpackningen på Swan Soda och återkomsten av originalförpackningen för varumärket Mr. Bubbles powdered formula.
ASIATISK POP-KULTUR
På 1990-talet så var världen influerad av Japansk och Koreansk anime, men asiatisk popkultur har återigen stigit i popularitet efter bland annat succéfilmer som Crazy Rich Asians, Parasite, Netflix-serien Squid Game och k-pop bandet BTS. Detta har lett till en ny våg av asiatiska influenser över mainstream popkulturen som då självklart även har präglat designvärlden. Grundaren av Sanzo, Queens-födde filipin-amerikanen Sandro Roco såg och förstod dessa trender när han grundade sitt varumärke för kolsyrat vatten. Läs mer om hans resa här.
HÅLLBARHET
Det finns alltid ett behov att förbättra förpackningar för planeten vi bor på, och alla vill hitta svaret på den stora frågan; hur skapar man en hållbar förpackning med ett lågt koldioxidavtryck som kan ersätta plast eller andra skadliga material. Fastän nya idéer ständigt tas fram så har vi en lång väg framför oss, men även de enklaste uppfinningarna kan ha en stor påverkan på miljön. Läs mer om den japanska kniv-tillverkaren Kai som lanserade världen första pappersrakblad och Paboco (aka Paper Bottle Company). Här hittar du också intressant läsning om hållbarhet kopplat till design och inredning och hur du kan inreda ditt hem med mer hållbara material.
FIGURINER, KARAKTÄRER OCH MASKOT.
Figuriner på förpackningar har länge existerat och varit en huvudbeståndsdel i designvärlden. Trots deras enkelhet kan de bidra med glädje och viljan att relatera till ett varumärke. Detta är en av de sakerna som förmodligen aldrig kommer gå ur trend och på grund av deras anpassningsbara förmåga blir det lätt att ge dem en makeover. Vissa varumärken har till och med beslutat att ta tillbaka sina gamla karaktärer som exempelvis rubber hose karaktärer som gjordes populära av skaparna Bill Nolan och Walt Disney på 1920-talet. Läs mer om detta på the Brethren design company.
BRYTA GAMLA MÖNSTER INOM FÖRPACKNINGSDESIGN
Att sticka ut från mängden kan vara ett bra sätt för att fånga uppmärksamhet. Många människor har vanligtvis en uppfattning om hur en produkt borde se ut baserat på tidigare erfarenheter och för att överraska kan det ibland vara en bra strategi inom förpackningsdesign att göra något oväntat och som sticker ut från den traditionella förpackningen. Detta är något som många naturliga viner har gjort de senaste åren. De har t.o.m börjat med olika designmarkeringar för att indikera att det är naturliga viner. De är vanligtvis mer lekfulla, färgglada och kommer i klara flaskor till skillnad från den motsatta, klassiska vinflaskan. Läs mer om förpackningsdesign för naturviner här.
Ett gott nytt designår önskar vännerna på WDW!