Skip to content
  • About
  • Work
  • News/Inspo
  • Contact
Menu
  • About
  • Work
  • News/Inspo
  • Contact
March 2, 2023

Designspaning 2020/2021

2020 har onekligen varit ett annorlunda år på många sätt och påverkat det mesta runtomkring oss – även inom form och design. Som reklam- och designbyrå scannar vi ständigt av vår omvärld efter nya trender och inspiration. Därför vill vi passa på att dela med oss av några designspaningar vi sett under året, som vi även tar med oss in i 2021.

 

HÅLLBARHET

Utvecklingen av nya förpackningsmaterial är i ständig rörelse och förpackningsindustrin visar exempel på nya lösningar för att minska miljöpåverkan ännu mer. Förpackningar som kommer i kapselform och löses upp av sig själva har vi sett inom olika produktkategorier. Vi inspireras bland annat av N9 som gör rengöringsmedel i kapslar, som läggs i en valfri behållare och löses upp i vatten för att få ett antal olika medel för städning. Unocup, en helt plastfri to-go-cup, är också ett bra exempel på en innovativ förpackningslösning med hållbarhet i fokus. Du kan läsa mer om Unocup och N9 här och här.

VIRTUELLT MODE

På grund av rådande pandemi så har kreativitet och innovation hos företag kring digitala upplevelser varit viktigare än någonsin under 2020. Ett av många exempel är virtuellt mode. The Fabricant, beskrivet som världens första digitala modehus, skapar mode med hjälp av 3D-modellering som kan användas på olika plattformar. Alltifrån sociala medier till gaming-miljöer och virtuella världar. Ett spännande fenomen som öppnar upp för nya möjligheter inom mode och som samtidigt gör en annars exkluderande industri mer tillgänglig. Du kan läsa mer om The Fabricant här.

TECKNADE KARAKTÄRER

I en värld som blir allt mer digital och där design i första hand tas fram för digitala plattformar, så fortsätter illustrationer vara centralt inom design för att lyfta emotionella värden och skapa mer personlighet. En trend som vi kan se när det kommer till illustrationer är tecknade karaktärer. Förutom att förmedla humor och lekfullhet är tecknade figurer också ett designelement som är utmärkt för att skapa en atmosfär och berätta en historia kring ett varumärke. Dessutom är denna typ av illustrationer multifunktionella när det kommer till att utveckla förpackningsdesignen till andra kommunikativa bärare såsom hemsidor, rörligt material, print etc. Ett case som vi inspireras av är Orklas veganska varumärke Frankful.

NYA PRODUKTKATEGORIER

Under året har efterfrågan på vissa produktkategorier ökat enormt vilket även medfört andra krav på förpackningsdesignen. Take-away och konserver är några exempel på produktkategorier som stundvis har haft en ökad efterfrågan under pandemin. Vi inspireras av denna lekfulla förpackningsdesign som togs fram för konservburkar i ett projekt som gjordes för att stötta lokala fiskare. Du kan läsa mer om projektet här.

KONST

Efter flera år av digitalt anpassad design, där ett minimalistiskt formspråk och stilrena typsnitt har fått ta plats, så har abstrakt konst blivit allt mer förekommande inom reklam och design. Genom att använda abstrakta former och efterlikna olika målartekniker inbjuder designen till reflektion. Inom kategorier som vinetiketter och skönhet kan konst också användas som element för att förmedla elegans och kvalitet. Vi inspireras av Maltgarden Brewerys nya förpackningsdesign som påminner om oljemålningar. Du kan läsa mer om projektet här.

AUGMENTED REALITY

Användningsområdena inom augmented reality fortsätter att utvecklas och vi ser allt fler spännande exempel inom olika branscher där tekniken tillämpas. Många bra exempel har bland annat gjorts inom kommunikation den senaste tiden där man på olika sätt har använt sig av AR för att integrera närmare med konsumenten. Under året har vi även sett en ny trend av hur man kan använda sig av AR – nämligen inom förpackningsdesign. Ett exempel på detta är Far From Homes AR-öl som de har tagit fram med hjälp av illustrationer på förpackningen kombinerat med AR-teknik som får dessa att röra på sig och berätta en historia. Du kan läsa mer om projektet här.

Slutligen vill vi passa på att tipsa om Stora Trenddagen som genomförs för tionde året i rad med vår vän Trendstefan på scen som berättar om årets viktigaste trender inom lifestyle, design och beteenden. Stora Trenddagen är öppen för allmänheten och sker 26e januari i Stockholm samt 2a februari digitalt. Du kan läsa mer om eventet här.

Med detta önskar vi ett gott nytt designår och hoppas att vi får möjlighet att fortsätta utveckla emotionellt driven reklam och design som kan förflytta och stärka varumärken.

Office

WDW Creative AB
Döbelnsgatan 35
SE -113 58 Stockholm Sweden

Social

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

Let's talk

  • +46 (0) 8 611 55 70
  • info@wdw.se