Skip to content
  • About
  • About
  • Cases
  • Cases
  • About
  • Cases
  • News/Inspo
  • Contact
  • About
  • Cases
  • News/Inspo
  • Contact
  • News/Inspo
  • News/Inspo
  • Contact
  • Contact

February 12, 2025

Den visuella identiteten för Grammis 2025

Grammis har, sedan 1969 delat ut priser vid 41 tillfällen och har under decennier bibehållit sin höga status och integritet genom det gedigna juryarbete som ligger bakom varje nominering. Grammisjuryn är sammansatt av professionella musikrepresentanter med den gemensamma nämnaren att alla besitter och lyssnar utifrån en såväl djup som bred kunskap inom musik.

Sedan dryga 20 år tillbaka har Jon Bergsman, grundare och Creative Director på WDW Creative arbetat med galans visuella identitet, och så även i år.

 

För Grammis 2025 har temat sitt självklara ursprung i musik och framför allt rörelsen och vilka fysiska reaktioner musiken kan skapa hos den som lyssnar, ser och upplever. Vi inspireras av hur rörelserna kan ta olika uttryck, hålla olika tempon och i sin tur påverka. Resultatet är en logotyp och en bildvärld som fångar upp den subtila rörelseoskärpa som kan uppstå när vi skapar struktur och rörelse i takt till musik. Vi arbetar med ett diffust ludd som gör att blicken aldrig blir helt stilla på en punkt, vi kan inte med säkerhet veta om det är stilla eller en svag rörelse vi ser.

 

Motiven vi använder för att iscensätta rörelsen vi vill visa är abstrakta närbilder av objekt i rörelse. Vi visar dem både i filmat material när det är möjligt och i statiskt material när det krävs. Motivet i sig har som syfte att kunna kanalisera den rörelseenergi vi vill visa och ska vara ett vackert objekt för de fall då man ser det lite mer föreställande, samtidigt som det ska låta fantasin få fylla i när det är abstrakt. Här nyttjar vi blommors vackra och dramatiska uppbyggnad och har tagit fram motiv med hjälp av både slowmotion-filmat material, dupliceringar och AI-teknik.

 

Färgskalan för året utgår från en dov skala av burgundy-toner som ger en värme oh dramatisk grund. Till det ett spektra av lätta toner från orange via gul till rosa och blå som ger en spännvidd och en ytterligare dimension till färgskalan. Logotypen för året görs med en poppig, ljus pastellturkos som bryter av och skapar kontraster.

 

Årets typografi blandar en klassisk seriff med en modernare funktionell sans-seriff. Logotypen utgår från Helvetica, ett välkänt och välanvänt typsnitt från 1957[1][2] som ritades av Eduard Hoffmann och skars av Max Miedinger i Münchenstein i Schweiz.

 

Som kompletterade typsnitt och för att stärka upp Helveticas moderna uttryck har vi arbetat med IvyOra, en nederländsk nypremiär av ett Old Face-snitt framställt med utgångspunkt i historiska exemplar som upptäcktes på Museum Plantin-Moretus i Antwerpen. Det mesta kom från ett folioark som heter Proef van Letteren från Dirck Voskens änka, utgivet 1695. Arket innehåller typer som kan tillskrivas Nicolaes Briot. Det kursiva exemplaret kan tillskrivas Christoffel van Dijck (som på sin tid var känd som den bästa stansaren av Old Facetyper i Holland).

More News

NEWS

May 23, 2025

Porrfri Barndom väljer WDW Creative Studio som strategisk och kreativ partner

Read more

INSPO

May 23, 2025

WDW Weekend NO. 108

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

May 19, 2025

WDW (meet our) Creative: Sarah Wirgård Wiklund

Read more

INSPO

May 12, 2025

WDW Creative Studio Tokyo Guide 2025

WDW Creatve Studios guide till Tokyo 2025. En guide som tar dig bortom det uppenbara, in i vindlande gränder, till vinylbarer, handplockad vintage, utsökta vinbarer och stillsamma boktempel.

Read more

INSPO

May 9, 2025

WDW Weekend NO. 107

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

April 25, 2025

WDW Weekend NO. 106

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

April 11, 2025

WDW Weekend NO. 105

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

March 21, 2025

WDW Weekend NO. 104

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

March 18, 2025

WDW (be more) Creative – Om doft med Fredrik “Feffe” Dalman

WDW (be more) Creative är våra öppna frukostföreläsningar där vi bjuder in klarsynta personligheter och experter från olika områden, som erbjuder spännande insikter och nya perspektiv på kommunikation, kreativitet och innovation. 

Read more

INSPO

March 7, 2025

WDW Weekend NO. 103

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

INSPO

February 18, 2025

Get to know WDW Creative: Thilma Holmström

Read more

INSPO

February 14, 2025

WDW Weekend NO. 102

I WDW Weekend delar vi med oss av tips och härliga aktiviteter!

Read more

View all news

Subscribe to our newsletter

About
Let's Talk
News

Our philosophy is built on the idea that brands, products and services can grow and evolve by adding emotional values.

  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Stockholm
  • Döbelnsgatan 35
  • 113 58 Stockholm Sweden
  • Singapore
  • 190 Holland Road
  • 03-15 278585 Singapore