Apotekarnes Julmust är inte bara en älskad klassiker, utan också det varumärke som det svenska folket mest förknippar med julen. Nu bjuder julbordets ohotade etta tillbaka med en insiktsfull och fröjdefull julkampanj signerad WDW Creative Studio.
Apotekarnes Julmust är inte bara en älskad klassiker, utan också det varumärke som det svenska folket mest förknippar med julen. Nu bjuder julbordets ohotade etta tillbaka med en insiktsfull och fröjdefull julkampanj signerad WDW Creative Studio.
I en undersökning från 2021, utförd av Novus på uppdrag av Resumé, hamnade Apotekarnes Julmust högst upp på listan över varumärken man mest förknippar med julen. Att vara synonymt med julen visar på hur otroligt starkt och omtyckt varumärket är ute i stugorna, vilket också bevisas av de närmare 170 000 julmustfans som utgör Apotekarnes Facebookgrupp.
– När man har ett så starkt varumärke som Apotekarnes Julmust, samt en målgrupp som är lika mycket fans som de är konsumenter är det viktigt att ibland kunna vara generös nog att underhålla istället för att övertala, säger Maria Engelbrekts, Brand Manager Apotekarnes.
Att förmedla en idyllisk julkänsla är en balansgång då det lätt hänt blir antingen för perfekt och tillrättalagt eller alldeles för generiskt. För att väcka känslor och minnen till liv, som julen fullkomligt kryllar av, behövs det saker som man faktiskt kan relatera till.
– Julen är den högtid då vi är som mest traditionsbundna, och gärna gör saker på EXAKT samma sätt, år ut och år in. Inte ens trassliga ljusslingor och knäck som kokar över är besvärande nog för att få oss att ändra oss. I kampanjen lyfter vi fram några av dessa kära besvär med värme och glimten i ögat, säger Marcus Bellafesta, Creative Director på WDW Creative Studio. Kampanjen kommer att gå i print, utomhus, i tunnelbanan, digitala kanaler och i sociala medier från och med 25 november.
ARBETSGRUPP
Carlsberg Sverige
Maria Engelbrekts, Brand Manager Apotekarnes
Johan Kikas, Marketing Manager Water & Soft Drinks
WDW Creative Studio
Camilla Heurlin, Projektledare
Marcus Bellafesta, Creative Director
Jon Bergsman, Creative Director
Ebba Swartswe, Creative/Motion Designer
Lisa Harrling, Art Director
Amanda Rönn, Copywriter
Fotograf
Alexander Crispin
Läs Resumés artikel om kampanjen här: https://www.resume.se/marknadsforing/kampanj/apotekarnes-arliga-julkampanj-lyfter-fram-julens-kara-besvar/
Subscribe to our newsletter
Our philosophy is built on the idea that brands, products and services can grow and evolve by adding emotional values.